“Raději ustoupíme od plánů na výstavbu HS2, než abychom je slepě následovali,” říká britský ministr dopravy.
Plány na výstavbu trati mezi Birminghamem a Leedsem pravděpodobně nepřinesou lidem žádné výhody “tím nejlepším způsobem”, říká ministr dopravy.
Našim českým čtenářům přinášíme stručnou rekapitulaci anglickeho článku, který vyšel dne 4.10.2021 v britských novinách The Telegraph.
https://www.telegraph.co.uk/…/hs2-faces-major-rethink…/
V současné době probíhají stavební práce na první fázi projektu vysokorychlostní železnice z Londýna do Birminghamu.
Fáze 2a je plánována z Birminghamu do Crewe a fáze 2b z Crewe do Manchesteru a z Birminghamu do Leedsu.
Uprostřed obav z konečných nákladů na výstavbu ve výši 106 miliard liber, k tomu, díky pandemii, utlumená poptávka po cestování vlakem, vyvstaly otázky , zda poslední rameno výstavby do města Leeds ještě stále představuje schopnost udržet hodnotu peněz.
Ministr Shapps pro moviny Financial Times řekl: „Chceme zajistit, abychom dostávali vlaky do Leedsu způsobem, který bude skutečně ku prospěchu obyvatel, a ne slepě následovat nějaký plán vymyšlený před 15 až 20 lety, který nikomu neposlouží.“
V nové úvaze by mělo být zohledněno vytvořené schéma Northern Powerhouse Rail (NPR), které je zaměřeno na propojení měst v regionu na trase východ-západ, dodal. (Pro lepší pochopení VRTaci přidali navrhovanou mapu zlepšení NPR).
Dále řekl: „Midlands Rail Hub a Northern Powerhouse Rail jsou věci, které byly vyprojektovány až později, v době kdy plány na HS2 již existovaly. Země musí představit nový, dlouhodobý plán rozvoje železnic na severu a to určí budoucnost propojení s HS2 a dalšími schématy.”
VRTaci komentář:
Může se správa železnic z článku o HS2 nějak poučit? Vůbec to není tak jednoduché, jak si myslí.
Studie proveditelnosti SŽ již nyní představuje “výhody”, které jsou mnohem nižší než u britského projektu, ten se však nachází v pozdější fázi vývoje. Existuje mnoho oblastí kde SŽ překračuje náklady a naopak chybí mnoho nezbytných, „požadovaných“ prvků, které nebyly v odhadech SŽ zohledněny. Pro české ministerstvo dopravy je však identifikovala a odhalila evropská investiční banka. Nedostatky, které byly označeny, jsou notoricky známou oblastí rostoucích výdajů.
Kromě toho jsou předpokládané počty cestujících nadnesené. A to není všechno.
Poměr k nákladům vypadá velmi pochybně i bez těchto opomenutí. Až budou tyto faktory řádně zohledněny, projekt se prokáže jako jedna z nejhorších plánovaných investic do infrastruktury v evropské historii.
Závěrem několik komentářů od anglických čtenářů k původnímu článku :
“Neznám jedinou sobu, která podporuje HS2. Jedině prospěcháři a politici. Voliči by raději respektovali vládu, která by měla odvahu projekt zastavit. Životní prostředí zaplatilo již nejvíce.”
“První rozumná řeč, kterou kdy Grant Shapps řekl a to nezachází dost daleko. Celá trasa by se měla sešrotovat, ne jenom kousek mezi Birmigham a Leeds, je to katastrofa pro životní prostředí a monstrózně drahé. Na severu Anglie by se mělo investovat do existujících tratí.”
“HS2 byl EU koncept, který stejně tak, jako všechny EU koncepty, byly naprostým plýtváním penězi daňových poplatníků.”
The post “Raději ustoupíme od plánů na výstavbu HS2, než abychom je slepě následovali,” říká britský ministr dopravy. appeared first on STOP VysokoRychlostní Trati.