Iluze hojnosti: Proč je VRT strategickým omylem

Publikoval(a) vrtwtf dne

Česká republika čelí rostoucím fiskálním a bezpečnostním tlakům – a jedno je čím dál jasnější: nemůžeme si dovolit všechno. Tento fakt, který kritici projektu vysokorychlostní železnice (VRT) zdůrazňují už dlouho, nyní výslovně potvrzují i Daniel Bárta a Petr Musil z Národní rozpočtové rady [1]https://www.rozpoctovarada.cz/ ve svém komentáři pro Seznam Zprávy.

V článku „Zbraně, nebo máslo? Na všechno peníze nejsou. Musíme si vybrat“ autoři upozorňují, že závazky státu dosáhly kritické hranice. Celkové výdaje státního rozpočtu, fondů a zdravotních pojišťoven v roce 2024 tvoří téměř 36 % HDP. Náklady na obsluhu státního dluhu přesahují 100 miliard Kč ročně. Manévrovací prostor je minimální – a nelze předstírat, že lze financovat všechno zároveň. „Musíme si vybrat,“ říkají.

Národní rozpočtová rada je nezávislý odborný orgán zřízený zákonem v roce 2017 s cílem dohlížet na transparentnost a dlouhodobou udržitelnost veřejných financí. Působí na základě zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a podává zprávy přímo Poslanecké sněmovně. Přestože je nezávislá, hraje klíčovou poradní roli vůči vládě i parlamentu a vydává závazná stanoviska k rozpočtové politice, dluhovým limitům a fiskální udržitelnosti. Členové rady jsou jmenováni nejvyššími ústavními činiteli, což podtrhuje její institucionální legitimitu a úzké propojení se státní správou.

Tlak na fiskální odpovědnost podtrhuje i nedávná rezignace předního ekonoma Davida Marka, který ukončil spolupráci s prezidentem Petrem Pavlem poté, co hlava státu podepsala rozpočet na rok 2025 navzdory jeho varování [2]https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/david-marek-poradce-prezidenta-konci-ekonom.A250410_091900_domaci_mul. Marek, jenž prezidentovi radil, aby rozpočet kvůli jeho neudržitelnosti nepodepsal, tímto krokem vyslal jasný signál, že současný kurz veřejných financí je vážně problematický.

Tomáš Havránek, známý a přední český ekonom, se rovněž vyslovuje proti projektu vysokorychlostní železnice [3]https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-komentar-rychlovlaky-v-cesku-skonci-to-hur-nez-kanal-dunaj-odra-labe-249751  [4]https://vrt.wtf/2024/07/17/vysokorychlostni-zeleznice-v-ceske-republice-pohledy-od-predniho-ekonoma/

Je však důležité zdůraznit, že všechny tyto názory a kalkulace vycházejí z předpokladu, že údaje a finanční odhady uvedené ve studiích proveditelnosti Správy železnic jsou pravdivé. Jak však ukazuji zde, tyto údaje jsou značně zavádějící a opírají se o pochybné předpoklady.

VRT: Marnotratný projekt v době nedostatku

V tomto kontextu se projekt vysokorychlostní železnice nejeví jako nutná investice do budoucnosti, ale spíše jako luxusní přepych. Jak jsem uvedl v článku „Projekty marnosti: Umění klamu“, VRT je učebnicovým příkladem prestižní politiky – drahý symbol „pokroku“, který přehlíží efektivitu, spravedlivé regionální rozložení a udržitelnost.

V dalším textu „Je česká VRT luxus, který si již nemůžeme dovolit?“ jsem se ptal, zda si země, která stěží plní své závazky vůči NATO a zápasí s energetickou transformací, může reálně dovolit projekt za více než 700 miliard korun. Bárta a Musil nyní potvrzují, že tvrzení o „dost peněz pro všechny priority“ je jen „pohádka“. Realita je jiná: prioritizace je nevyhnutelná.

Bezpečnost především

V článku „Bezpečnost nad VRT: Nová realita pro Českou republiku a Evropu“ jsem upozornil, že VRT hrozí stát se černou dírou rozpočtu – na úkor obranyschopnosti. To nyní potvrzuje i rozpočtová rada: výdaje na obranu nelze odkládat. Splnění závazku 2 % HDP vůči NATO není jen formální – je to otázka přežití. Geopolitická situace ve střední Evropě je příliš vážná na to, abychom investovali do PR projektů namísto skutečné bezpečnosti.

Politická odvaha, nebo pohodlný populismus?

Nejzásadnější je možná to, co Bárta s Musilem vyčítají politikům: nedostatek otevřenosti. Místo poctivého přiznání, že peníze nestačí na vše, se veřejnosti podsouvá klam, že stát „zvládne všechno“. Výsledkem je rozčarování, zadlužování a odkládání nevyhnutelných rozhodnutí.

VRT může vypadat jako symbol modernizace. Ve skutečnosti se ale stává symbolem rozpočtového sebeklamu. Žádáme daňové poplatníky, aby financovali mamutí projekt, zatímco chátrá silniční síť, školy a nemocnice. Je na čase říct si to nahlas.

Závěr: Vezměme si varování rozpočtové rady k srdci

Národní rozpočtová rada nepochybuje: éra hojnosti je u konce. Těžkým rozhodnutím se nelze vyhnout a národní priority je třeba pojmenovat otevřeně a jednoznačně. Pokud nepřesměrujeme veřejné výdaje směrem k bezpečnosti, energetické odolnosti a základním veřejným službám, hrozí nám, že se staneme zemí s rychlými vlaky pro hrstku vyvolených – placenými všemi – ale bez bezpečného a prosperujícího cíle, kam by vůbec stálo za to jet.

Nenechme z VRT udělat pomník krátkozrakosti.

Zdroj: https://vrt.wtf/2025/04/15/iluze-hojnosti-proc-je-vrt-strategickym-omylem/

Kategorie: Ekonomika