Zvýšení optimistické tendence u hodnocení železniční dopravy.

Publikoval(a) vrtwtf dne

[English]

Čtenáři se ptali, jak by se měly studie proveditelnosti hodnotit v porovnání se skutečností.

Nejznámější metodou je prognózování referenční třídy (RCF). Jedná se o zavedenou metodu pro zohlednění systematického podhodnocování nákladů a překročení harmonogramu v projektech.

Překročení nákladů na železniční projekt o 19 % až 60 %

Počet cestujících nižší, než se očekávalo, o 30 % až 64 %

Překročení termínů dokončení železnice o 20 % až 61 %

Gov.uk

Mezi základní příčiny tohoto podhodnocení mohou patřit:

  1. zkreslení optimismu
  2. strategické zkreslení
  3. ekonomické pobídky k tomu, aby projekty pokročily.

Bylo zjištěno, že RCF zvyšuje pravděpodobnost, že projekt bude realizován včas a v souladu s rozpočtem.

Ve společné publikaci[1]https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/983759/updating-the-evidence-behind-the-optimism-bias-uplifts-for-transport-appraisals.pdf britského ministerstva dopravy[2]https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-transport a společnosti Oxford Global Projects[3]https://www.oxfordglobalprojects.com, údaje z 2522 projektů železničních, silničních, mostních a tunelových novostaveb ukazují, že rizika jsou ještě větší v dřívějších fázích projektu, například ve fázích rámcové obchodní studie a strategické rámcové obchodní studie.

Optimistické zkreslení (OB) je kognitivní zkreslení, které způsobuje, že subjekt věří, že je méně pravděpodobné, že sám zažije negativní událost. Je běžný a přesahuje pohlaví, etnickou příslušnost, národnost i věk.

Optimistická tendence je obzvláště rozšířená u velkých vládních stavebních projektů, kde se téměř očekává jako norma. Používá se jako metoda, jak dosáhnout politického přijetí projektu a jeho následného zahájení. Projekt pak nelze opustit kvůli již vynaloženým velkým veřejným investicím, zatímco předvídatelné náklady narůstají.

This image has an empty alt attribute; its file name is optimism-bias.png

UPDATING THE EVIDENCE BEHIND THE OPTIMISM BIAS UPLIFTS FOR TRANSPORT APPRAISALS (gov.uk) str. 8 [8]

Z výše uvedené tabulky vyplývá, že původní náklady na výstavbu železničního projektu budou překročeny o 19 % až 60 %, původně plánovaný termín dokončení bude překročen o 20 % až 61 % a očekávané přínosy (počet cestujících) budou nižší než očekávané o 30 % až 64 %.

Současné výsledky britského stavebního programu HS2 již odpovídají této prognóze.

Studie proveditelnosti projektu VRT vypracované Správou železnic trpí řadou nedostatků, zejména v oblasti životaschopnosti, počtu cestujících, předpokládaných ekonomických přínosů a nákladů. Doposud je nedokázaly přesvědčivě vysvětlit.

Zdroj: https://vrt.wtf/2022/05/17/zvyseni-optimisticke-tendence-u-hodnoceni-zeleznicni-dopravy/