Zvýšení optimistické tendence u hodnocení železniční dopravy.
Čtenáři se ptali, jak by se měly studie proveditelnosti hodnotit v porovnání se skutečností.
Nejznámější metodou je prognózování referenční třídy (RCF). Jedná se o zavedenou metodu pro zohlednění systematického podhodnocování nákladů a překročení harmonogramu v projektech.
Mezi základní příčiny tohoto podhodnocení mohou patřit:
- zkreslení optimismu
- strategické zkreslení
- ekonomické pobídky k tomu, aby projekty pokročily.
Bylo zjištěno, že RCF zvyšuje pravděpodobnost, že projekt bude realizován včas a v souladu s rozpočtem.
Ve společné publikaci[1]https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/983759/updating-the-evidence-behind-the-optimism-bias-uplifts-for-transport-appraisals.pdf britského ministerstva dopravy[2]https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-transport a společnosti Oxford Global Projects[3]https://www.oxfordglobalprojects.com, údaje z 2522 projektů železničních, silničních, mostních a tunelových novostaveb ukazují, že rizika jsou ještě větší v dřívějších fázích projektu, například ve fázích rámcové obchodní studie a strategické rámcové obchodní studie.
Optimistické zkreslení (OB) je kognitivní zkreslení, které způsobuje, že subjekt věří, že je méně pravděpodobné, že sám zažije negativní událost. Je běžný a přesahuje pohlaví, etnickou příslušnost, národnost i věk.
Optimistická tendence je obzvláště rozšířená u velkých vládních stavebních projektů, kde se téměř očekává jako norma. Používá se jako metoda, jak dosáhnout politického přijetí projektu a jeho následného zahájení. Projekt pak nelze opustit kvůli již vynaloženým velkým veřejným investicím, zatímco předvídatelné náklady narůstají.
UPDATING THE EVIDENCE BEHIND THE OPTIMISM BIAS UPLIFTS FOR TRANSPORT APPRAISALS (gov.uk) str. 8 [8]
Z výše uvedené tabulky vyplývá, že původní náklady na výstavbu železničního projektu budou překročeny o 19 % až 60 %, původně plánovaný termín dokončení bude překročen o 20 % až 61 % a očekávané přínosy (počet cestujících) budou nižší než očekávané o 30 % až 64 %.
Současné výsledky britského stavebního programu HS2 již odpovídají této prognóze.
Studie proveditelnosti projektu VRT vypracované Správou železnic trpí řadou nedostatků, zejména v oblasti životaschopnosti, počtu cestujících, předpokládaných ekonomických přínosů a nákladů. Doposud je nedokázaly přesvědčivě vysvětlit.
References
Zdroj: https://vrt.wtf/2022/05/17/zvyseni-optimisticke-tendence-u-hodnoceni-zeleznicni-dopravy/