Po trvalém masírování různých lobby skupin, se Česko rozhodlo stavět vysokorychlostní tratě.
Po trvalém masírování různých lobby skupin, se Česko rozhodlo stavět vysokorychlostní tratě. Na jednu stranu by příznivec železnice mohl jásat, že konečně odzvoní letecké dopravě na kratší vzdálenosti mezi evropskými metropolemi, na druhou stranu musíme vidět ohromné utrpení obyvatel česko-moravské osy, kteří mají tu smůlu, že jejich sídla budou v blízkosti této quasi-ekologické stavby, nebo budou jejich pozemky doslova znárodněny a jejich staleté, ale i třeba nové domky a statky zbořeny. (Podobnost s rabující těžbou povrchových dolů čistě náhodná).
To vše poškodí jednak vysokorychlostní železnice či další a další stavby dálnic a obchvatů měst (obchvaty měst a vesnic jsou sice pěkné, ale pak následuje trvalých úpadek regionálních center! Viz třeba Milín a Mirotice, připravují se na obchvat i „schwarzenbegské“ Čimelice).
Vysokorychlostní trať není žádným přínosem pro regiony, spíš jejich prokletím. Navíc na tratích VRT mají platit francouzské železniční předpisy, což vyvolává otázky jak budou navazovat na německé železniční předpisy či na české železniční předpisy?! Nebude se nakonec na hranicích přestupovat do jiných souprav?
Podobný případ známe u česko (italského) pendolina, které DB AG odmítá využívat pro provoz do Německa, ač zprvu bylo DB AG pro pendolino a čeští strojvedoucí již tehdy chodili na kurzy němčiny.
Další otázkou zůstává poškození krajiny v nestabilním podloží Českého středohoří, kde již při stavbě dálnice D8 došlo k rozsáhlému sesuvu u Dobkoviček (Lovosic).
Ani po osmi letech od sesuvu (červen 2013) nedošlo k opravě železniční tratě Lovovice-Úpořiny-Teplice,v úseku Chotiměř-Dobkovičky-Radejčín je trať smetená 200 metrovým sesuvem. Ač je to pouhých 200 metrů nebylo schopno MD a SŽ zahájit sanační práce a trať zprovoznit! Na sesuv již před stavbou D8 upozorňovali aktivisté a geologové, byli oslyšeni a vysmíváni, tak jako vždy.
Stejně tak je po 24 let nesjízdná trať Kralovice-Mladotice či Horní Slavkov, Kounice-Loket předměstí, na těchto tratích zastavila dráha provoz z důvodu údržby a přestože na opravu již několikrát peníze byly, vždy nakonec zde zůstalo jen u slibů.
Evropa má plná ústa obnovy zrušených tratí (rok 2021 je Evropský Rok železnic) a u nás by však pan Kolovratník (ANO, a člen vedení Správy železnic) chtěl tratě konzervovat vytrháním kolejí! Nejprve by si měl náš stát udělat pořádek v obnově stávajících tratí a pak teprve snít o VRT.
Jedinou rozumnou možností umístění tratě VRT, která se zakládá na logice a šetrnosti vůči prostředí, je umístění tratě souběžně vedle dálnic. Stavba nových tratí v nepoškozeném kraji je čistou arogancí vůči občanům této země.
Umístění tratí VRT podél dálnic by navíc mohlo být dobrou reklamou pro řidiče aut kteří by v reálu mohli pozorovat vlak, jak se v rychlosti 300 km/h vzdaluje za obzorem, i to by byla výzva k odložení aut, že?
Ve Francii, která je kolébkou vysokorychlostní železnice, se její vysokorychlostní železniční tratě stavěly liduprázdnou krajinou-to jsem viděl při jízdě z Paříže do Lyonu, neviděl jsem nikde žádnou vesnici ani město..Á propós- nezapomínejme ani na nehody VRT jako byla v Německu u Eschede a ve Španělsku u Santiaga de Compostelo. Následky byly fatální, skoro jako u pádu letadla..
Martin Kubík
The post Po trvalém masírování různých lobby skupin, se Česko rozhodlo stavět vysokorychlostní tratě. appeared first on STOP VysokoRychlostní Trati.